"Európska služba elektronického výberu mýta bola spustená už v prvých
minútach dnešného dňa. Systém beží a nezaznamenali sme zatiaľ žiadne
technické problémy," uviedol pre TASR Ferenčák.
EETS prinesie podľa NDS na slovenské diaľnice a rýchlostné cesty
konkurenciu vo výbere mýta, liberalizuje trh a dopravcom zaistí vyšší
komfort.
Európsky mýtny systém zjednoduší dopravcom prechod hranicami i platobný
systém. Po novom totiž dopravným či logistickým spoločnostiam pri
tranzite Európou stačí jedna palubná jednotka. Nemusia si už pri
prejazde jednotlivými krajinami, ktoré sú zapojené do EETS, zabezpečovať
tú národnú.
"To znamená, že dopravca šetrí na poplatkoch, servise, nemusí si
kontrolovať mýtne transakcie a fakturáciu pre každý štát zvlášť a
rovnako nemusí ani prípadné reklamácie riešiť separátne," doplnila NDS.
Slovensko začalo pracovať na zapojení do EETS ešte v roku 2022. Koncom
roka 2022 NDS otestovala aplikáciu pre EETS poskytovateľov. Vlani sa
postupne do európskeho mýtneho systému začali zapájať medzinárodní
poskytovatelia. Prvým bol taliansky Telepass, následne sa pridala
nemecká firma Toll4Europe a vlani v marci pribudli aj české firmy
Eurowag a ITIS.
Zapojení poskytovatelia museli prejsť technickou akreditáciou. Celý
proces zapojenia Slovenska do EETS zavŕšilo v januári tohto roka
spustenie pilotnej prevádzky, počas ktorej diaľničiari overovali správne
nastavenie palubných jednotiek EETS poskytovateľov jazdami po
diaľniciach a rýchlostných cestách.